Zjedz tę żabę. 21 metod podnoszenia wydajności w pracy i zwalczania skłonności do zwlekania

Nie zawsze mamy wpływ na ilość zadań do wykonania, które pojawiają się w różnych dziedzinach naszego życia, możemy jednak decydować o kolejności podejmowania ich, określaniu priorytetów czy systematycznym realizowaniu ich krok po kroku. To nasza wola, konsekwencja i zdolność dokonywania wyborów są atutami, z których możemy korzystać organizując swój czas i stopniowo podnosząc swoją wydajność.

21 metod i technik zebranych i wypracowanych przez Briana Tracy to swego rodzaju przepis – wszystkie jego składniki są ważne i dosłownie każdy z nich ma wpływ na efekt końcowy. Nie możemy zdać się na przypadek czy oczekiwanie na chęci, jeśli nie chcemy pogrążyć się w chaosie.

Wśród zebranych tu zasad kluczowe znaczenie ma umiejętność decydowania o rozpoczęciu zadania zanim okoliczności po prostu zmuszą nas do tego. Będzie to miało znaczenie zarówno podczas pracy nad najtrudniejszym zadaniem („najobrzydliwszą żabą”), jak i w wyborze celów czy ustalaniu priorytetów.

A ponieważ często mamy skłonność do odkładania spraw „na później” jak długo się da, podjęcie decyzji dotyczącej rozpoczęcia pracy będzie motywowało do konsekwentnego posuwania się naprzód – zanim znów zmuszą nas do tego okoliczności. Zwlekanie jak wiadomo przynosi korzyść tylko wtedy, gdy świadomie delegujemy zadania, którymi nie musimy zajmować się osobiście.

Mając świadomość, jak bardzo na nasz sukces wpływają nawyki, zgodnie z którymi postępujemy w życiu prywatnym i zawodowym, możemy nad nimi pracować zgodnie z zasadą „trzech D”: decyzji, dyscypliny i determinacji. Tu znów potrzebna jest konsekwencja – mając jasno określony cel zdążamy w jego kierunku, świadomie wybierając to, co może trudniejsze, ale konieczne.

Jak długo mamy przed sobą konkretny cel i w oparciu o niego wyznaczamy i realizujemy kolejne kluczowe zadania, tak długo zmierzamy we właściwym kierunku. Niezmiernie istotna jest przy tym umiejętność koncentrowania się na kolejnym etapie do osiągnięcia. Ta zdolność pomoże nam spokojnie zmierzać we właściwym kierunku na miarę swoich możliwości, zamiast tracenia sił (i energii) na rozmyślania o celu, który – zwłaszcza na początku drogi – może nam się wydawać odległy, a zadania do niego wiodące – zbyt skomplikowane.

Warto pamiętać, że takim etapem zbliżającym nas do celu może być nawet krótki czas w ciągu dnia, wyznaczony zgodnie z „zasadą sera szwajcarskiego” i podziałem skomplikowanego zadania na części jak dzieli się… salami na plasterki. Możemy zacząć od postawienia sobie 3 pytań, które pomogą zmaksymalizować naszą wydajność, albo od wypisania 3 najważniejszych, wykonywanych przez nas zadań, mających kluczowe znaczenie dla rozwoju naszej firmy.

Tak jak w zdobywaniu wszelkich umiejętności, także w procesie podnoszenia własnej wydajności sukces opiera się na konsekwencji i systematycznej pracy. Dzięki metodom zaproponowanym przez Briana Tracy możemy ją uatrakcyjnić i podawać sobie w łatwiej przyswajalnych dawkach.

Brian Tracy: Zjedz tę żabę. 21 metod podnoszenia wydajności w pracy i zwalczania skłonności do zwlekania
MT Biznes 2010

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *